چگونه لاستیک های شما عمر طولانی تر و عملکرد بهتری داشته باشند:

لاستیک ها کالا های گران قیمت و با ارزش خودروی شما هستند و از انجا که به طور مکرر امکان تعویض آنها وجود ندارد باید راه های افزایش طول عمر آنها را در نظر بگیریم لاستیک ها هم مانند دیگر قطعات خودرو همیشه دوام نخواهند داشت ولی با کمی مراقبت صحیح میتوان طول عمر استفاده از انها را افزایش داد و بهترین عملکرد را خواستار شد.

در این مقاله چند نکته را برای سالم نگه داشتن لاستیک ها توضیح خواهیم داد:

 

1.ترازبندی لاستیک:

مطمئن شوید که چرخ های شما به درستی تراز شده اند.اگر این مورد به صورت سالیانه بررسی شود باعث میشود لاستیک خودروی شما از یک طرف فرسوده نشود و به ماشین شما کمک کند تا روان تر حرکت نماید.این کار باید توسط کارشناسان صورت پذیرد.همچنین چیدمان مناسب باعث هدایت بهتر هنگام رانندگی خواهد شد.

2.تعادل لاستیک:

لاستیک ها با وزنی کوچک همراه هستند تا تعادل را حفظ کنند .بررسی تعادل ،از ساییدگی ناهموار لاستیک جلوگیری کرده و به ماندگاری بیشتر لاستیک کمک میکند.با عدم تعادل لاستیک حتی توسظ یک اونس لاستیک میتواند در همان ابتدای استفاده دچار سایش شود .انجام این کار در هنگام چرخش لاستیک نیز خوب است.

3.چرخش لاستیک:

چرخاندن لاستیک به طور منظم نیز یک راه حل و ایده خوب است تا ساییدگی را بر روی همه لاستیک ها ثابت نگه دارد و عمر لاستیک ها را افزایش دهد .

4.فشار باد لاستیک ها:

فشار باد لاستیک خود را مرتب بررسی کرده و آن را نزدیک به سطح پیشنهادی که روی لاستیک ها چاپ شده است نگه دارید.بهتر است فشار باد لاستیک را در اوایل صبح که ماشین سرد است انجام دهید.

5.تورم لاستیک :

لاستیک ها را به درستی باد کنید.در صورت نصب صحیح ،آنها فقط باید هر ماه یک پوند از دست بدهند.فشار کم باعث افزایش عملکرد و فشار بیشتر باعث افزایش عمر لاستیک میگردد.فشار زیاد باعث میشود لاستیک ها ابتدا از وسط فرسوده شوند و فشار خیلی کم باعث سایش لبه های لاستیک میگردد.فشار مناسب لاستیک مصرف سوخت را نیز بهبود میبخشد.فشار مناسب لاستیک در هوای سرد و برفی نیز مهم است زیرا بر عملکرد آن تاثیر خواهد داشت به یاد داشته باشید که هوا بر فشار تایر تاثیر میگذارد ،بنابراین بررسی منظم ان از اهمیت بالایی برخوردار است.

6.تجهیزات مربوط به لاستیک:

یک فشار سنج لاستیک و یک کمپرسور هوا قابل حمل داشته باشید تا در صورت نیاز پس از برخورد به چیزی مانند گودال بزرگ بتوانید از آن استفاده کنید.وجود جک در اتومبیل نیز یکی از مواردی  است برای برای تعویض لاستیک در این مواقع نیاز خواهید داشت.

7.بازرسی لاستیک ها:

لاستیک های خود را کاملا زیر نظر داشته باشیدمراقب ترک یا برآمدگی در دیواره های کناری باشید و میزان آج باقی مانده را پیگیری کنید در لاستیک ها نشانگرهایی وجود دارد که مشخص میکند چه زمانی به تایر جدید نیاز است به عنوان مثال اگر میبینید که لاستیک ها از لبه شروع به ساییدن میکنند میتوانید فشار لاستیک هود را بسیار کم بدانید.همچنین میتوانید با ایستادن در پشت اتومبیل خود تراز بودن لاستیک ها را چک کنید.ممکن است شما یک ترازبندی نامتعادل داشته باشید که باعث ساییدگی لاستیک شما شده است همین کار را از جلوی اتومبیل نیز انجام دهید تا مظمئن شوید آنها در یک خط قرار دارند.

8.عادت های رانندگی:

به طور کلی از سرعت زیاد ،ترمز ناگهانی پرهیز نمایید.سرعت زیاد و شروع سریع و ترمزهای ناکهایی باعث ساییدگی بی مورد لاستیک شما میشود.مراقب چاله ها باشید .لاستیک های خود را حتما پس از برخورد با چاله یا جسم سخت بررسی کنید.

 

9.محافظت از لاستیک:

از لاستیک خود در شرایط جوی محافظت کنید.مثال نور خورشید در دراز مدت باعث آسیب به لاستیک شما میشود پس خودروی خود را در مکانی مناسب پارک کنید از پارک خودرو خود در زمین گل و لای و چمن خود داری نمایید.گل و لای و آب میتواند به مورر به لاستیک شما آسیب وارد نماید.